Blogi

Blogin kommentointi
Kun kommentoit blogia, ota huomioon seuraavat seikat. Kirjoittamasi kommentti, nimesi, sähköpostiosoitteesi ja antamasi www-sivun osoite ovat julkisia ja näkyvät tällä blogi-sivustolla. Tietoja ei tallenneta mihinkään muuhun rekisteriin, joten ne näkyvät vain tällä sivustolla.

Kohdat eivät ole pakollisia. Voit jättää täyttämättä ne kohdat, joita et halua näkyviin tälle blogi-sivustolle.

 

Luen ja liikun - olen siis olemassa
06.04.2017 13:22

Järjestömme tämän vuoden toimintasuunnitelmassa on nostettu esille liikunnan merkitys hyvinvoinnin edistäjänä. Senioriopettaja-lehdessä on julkaistu ja julkaistaan vinkkejä, miten ja millaisia harjoituksia kotona voi tehdä ilman erityisiä välineitä. Lisäksi julkaistaan juttuja eri liikuntamahdollisuuksista.Rakkain harrastukseni on nuoresta lähtien ollut lukeminen. Lukuvinkkejä on vaihdettu ja kirjoista keskusteltu eri yhteyksissä niin kauan kuin muistan. Miksei siis vaihdettaisi myös liikuntavinkkejä?


Ikääntyminen on tuonut liikunnan itselleni yhä tärkeämmäksi. Lukeminen pitää edelleen aivot virkeänä, mutta liikkuminen pitää yleisen vireystason, sekä fysiikan että psyyken hyvässä kunnossa.Vaikeinta on liikkumaan lähteminen, ryhtyminen. Mutta mikä hyvän olon tunne, suorastaan euforinen, seuraa, kun on fyysisesti rasittanut itseään. Jo sen tunteen vuoksi kannattaa lähteä! Keväällä, kesällä ja syksyllä on helppo liikkua. Itse harrastan golfia, puutarhan hoitoa, pyöräilyä ja kävelyä.

 

Golf on sosiaalinen peli. Golfkentällä parasta ovat pelaamisen lisäksi mukavat pelikaverit, tutustuminen uusiin, samaa kiinnostusta jakaviin ihmisiin, luonnon ilmiöiden seuraaminen, esimerkiksi muuttolintujen tulo keväällä ja lähtö syksyllä. Neljän tunnin ja vajaan kymmenen kilometrin kävely pitää yllä hyvää kuntoa.

 

Talvisin on haasteellisempaa liikkua säännöllisesti. Milloin on esteenä liukkaus, milloin räntäsade, milloin vesisade, milloin lumisade, milloin tuulee liikaa... Saa ottaa itseään niskasta kiinni ja vain lähteä liikkeelle.

 

Meidän senioriopettajayhdistyksemme järjestää kerran viikossa keppijumppaa. Paikka sijaitsee keskikaupungilla, Nuorisotalolla(!), jonne on hyvät yhteydet eri puolilta kaupunkia. Aamupäiväaika sopii eläkeläisille hyvin. Osallistujamäärä on kasvanut tasaisesti. Meitä on parikymmentä senioriopettajaa, jotka käymme säännöllisesti jumppaamassa. Ei tulisi mieleenkään pinnata jonkun harjoituksen tekemisestä, niin kuin joskus nuorempana. Ohjaajan kannustava kiitos tuo vielä ylimääräisen palkinnon. Tässä on mainio idea muillekin yhdistyksille!

 

Toinen hyvä liikunnan muoto, jonka löysin uudestaan tänä talvena ystävien houkuttelemana, on uinti ja siihen läheisesti liittyvä vesijuoksu. Vesijumpasta kirjoitti edellisessä blogissaan rovaniemeläinen Hely Kalkkinen hauskasti ja houkuttelevasti. Samasta aiheesta oli kirjoitus myös Senioriopettaja-lehdessä. Itse uin perinteistä rintauintia silmälasit päässä. Asetan itselleni joka kerta tavoitteen, paljonko uin.  Eri puolilla Suomea on oivat uintimahdollisuudet ympäri vuoden.

 

Liiku yksin, kaksin tai vaikkapa ryhmässä. Liikunta on aina kelpo sijoitus omaan hyvinvointiin!

 

Marja-Terttu Halpio-Huttunen

OSJ:n hallituksen jäsen

Porin Seudun Senioriopettajien hallituksen jäsen





<< Takaisin



Kommentti

Kirjoittaja

Sähköposti

Kotisivut

Roskapostisuojaus: Paljonko on kahdeksan miinus kuusi?
(Pakollinen, Vastaa numeroin)



Ei kommentteja




 

Opetusalan Seniorijärjestö OSJ ry
Undervisningssektorns Seniororganisation rf

Rautatieläisenkatu 6, 00520 Helsinki

020 748 9736 ja 020 748 9678
seniorit (at) oaj.fi
Toimisto on avoinna arkisin klo 9–15.